Pagan Federation International Pagan Federation International Forum Index Wiccan Rede Magazine

[netwerk beperking] #2 Hoe maak je een event toegankelijk?

New topic   Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum

Previous :: Next  
Author Message
Jochem Post number 25772 Posted: 24th July 2019     Subject: [netwerk beperking] #2 Hoe maak je een event toegankelijk?
Als tweede thema hebben we een basale en belangrijke vraag voor organisatoren van bijeenkomsten en evenementen:

Hoe maak je een bijeenkomst of evenement toegankelijk voor pagans/heidenen met een beperking? Wanneer vind je een bijeenkomst of evenement toegankelijk? En hoe zorg je daar als organisator voor?
Dezelfde vragen stellen we ook voor rituelen: hoe kun je tijdens het organiseren van rituelen rekening houden met de wensen, noden en/of eisen van pagans/heidenen met een handicap? Wanneer is een ritueel toegankelijk voor deze mensen? En wat kun je als organisator doen om deze mensen tegemoet te komen?

We zijn heel benieuwd naar jullie ideeën, meningen en ervaringen!

Jochem & Soleil
Jochem Post number 25787 Posted: 31st July 2019     Subject: Toegankelijk maken = vragen stellen
Ook bij dit onderwerp zal ik het spits afbijten, in de hoop dat hierdoor andere mensen ook een steentje zullen bijdragen.

Ik ben (nog) niet erg ervaren in het organiseren van bijeenkomsten of rituelen voor pagans en/of heidenen. Maar ik ben wél erg ervaren in het organiseren van bijeenkomsten, workshops en weekenden voor allerlei verschillende doelgroepen.

In de loop der jaren heb ik geleerd dat "toegankelijkheid" veel makkelijker te realiseren is dan ik altijd had gedacht. Ook ik dacht vroeger dat het moeilijk en duur was. Maar dat valt me echt alles mee!
Rolstoeltoegankelijkheid is tegenwoordig veel gewoner dan vroeger. Dus je hebt tegenwoordig veel meer keuze als je een rolstoeltoegankelijke locatie nodig hebt. En ook nog eens tegen heel redelijke prijzen.
En wat alle andere soorten toegankelijkheid betreft heb ik geleerd dat je gewoon moet vragen naar wat mensen nodig hebben. Samen kom je er 9 van de 10 keren namelijk gewoon uit. Want degene die iets extra's nodig heeft, heeft doorgaans ook ruime ervaring met hoe dat aan te pakken. Dus die persoon brengt niet alleen een vraag, maar ook een oplossing mee! [Smile]

Een goed voorbeeld vind ik de PFI Spring Gathering van eerder dit jaar. Daar stond duidelijk vermeld wat je kon verwachten. En als je nog vragen of wensen had, dan kon je iemand mailen. Prima!
Soleil Post number 25790 Posted: 1st August 2019     Subject: Vragen stellen
View user's profile
Als ik iets organiseer dan is het vanzelfsprekend dat alle genodigden zich ook welkom voelen. Dat is niet het zelfde als het oplossen van alle problemen. Voordeel, of pijnpunt, is dat ik van verschillende kanten kijk naar de toegankelijkheid. Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om te zorgen voor echte toegankelijkheid.
Net als Jochem vind ik het belangrijk om samen met de betrokken deelnemers de mogelijke problemen te bespreken. Zij weten precies wat er nodig is en hoe dit op de meest handige manier geregeld kan worden. Samen komen we er dan uit. En heel soms kan het echt niet, maar dat zal mij niet snel gebeuren.
Ik vind het belangrijk om iedereen serieus te nemen als er om toegankelijkheid wordt gevraagd. Ik kan alleen mijn eigen handicap beoordelen, nooit die van een ander. Ik weet hoe rot het is als iemand voor mij bepaalt dat dat stoepje voor mij geen probleem is.
In het beging was ik wel erg verlegen om met wildvreemde ‘gehandicapten’ over hun beperkingen en toegankelijkheidsvragen te spreken, maar tot nu toe heeft niemand mij gebeten. [Wink]
Soleil
Jochem Post number 25798 Posted: 7th August 2019     Subject: Laat mensen zich welkom voelen
Als organisator van evenementen heb ik geleerd dat veel mensen met een beperking toch enige schroom ervaren om te vragen naar voorzieningen rondom de toegankelijkheid. Het is in Nederland vaak zo gewoon dat er weinig tot geen rekening met mensen met een beperking wordt gehouden, dat ze ervan uit gaan dat evenemeten niet toegankelijk zijn. Of dat als mensen met een beperking vragen over de toegankelijkheid stellen, dat ze reacties krijgen dat dat "erg lastig" is, of dat het niet mogelijk is, etc. Dat werkt ontmoedigend.

Daarom maak ik bij mijn eigen evenementen steevast expliciet duidelijk wat er wel of niet geregeld is. En ik maak ook duidelijk dat als mensen andere dingen nodig hebben, dat ze contact met me op kunnen nemen.
En als mensen dat dan doen, dan ga ik vragen stellen: wat betekent deze beperking in jouw geval? Wat kan ik als organisator verwachten? Waar moet ik rekening mee houden? En vooral: wat heb jij nodig om op een prettige manier aan dit evenement mee te kunnen doen? Hoe kunnen we dat samen het beste regelen?
Zoals Soleil al schreef: 9 van de 10x komen we daar samen prima uit. En een enkele keer lukt het echt niet.

Ik merk dat mensen deze manier zeer op prijs stellen. Je toont begrip, je laat zien dat je graag wil, en je luistert ook naar de expertise van de persoon zelf. Zoals de bekende slogan al zegt: samen komen we er wel uit! [Smile] En als het dan een keer echt niet lukt, is daar dan ook alle begrip voor.
Zia Post number 25903 Posted: 25th September 2019     Subject:
Als ik iets buiten 'mijn eigen' tempel organiseer. dan let ik in de eerste plaats op bereikbaarheid van de locatie.
Veel mensen met een slechte gezondheid, zijn afhankelijk van OV. Als je niet meer kan werken heeft dat gevolgen voor je inkomen, een auto zit er dan vaak niet in. Een kwartier lopen vanaf een bushalte maakt een evenement voor veel mensen sowieso al onbereikbaar.
Ook een ritueel midden in het bos, een wandeling over de hei, of door de duinen zijn voor heel veel mensen niet te doen.

Bij het bedenken van een ritueel probeer ik al van te voren handelingen uit te sluiten waar mensen misschien niet aan mee kunnen doen, of een keuzemogelijkheid in te bouwen. Soms is dat niet mogelijk. bij een processie bijvoorbeeld wordt er nu eenmaal veel gelopen. Maar ik probeer wel pauzemomenten in te lassen, het liefst op een plek met bankjes. Maar ook dat lukt gewoon niet altijd.
Dan probeer ik een alternatieve rol te bedenken voor de mensen die niet kunnen meedoen. Een trommelend welkomst committee bij de plek waar we aankomen bijvoorbeeld. En altijd voldoende stoelen bij het slotritueel.

Het belangrijkste is denk ik om je altijd even af te vragen "kan iedereen dit wel?, "is dit wel handig?" en als het antwoord nee is een alternatief te bedenken. Altijd een plan B bij de hand te hebben. Flexibiliteit is denk ik de sleutel.
Show:   
New topic    Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
Show YouTube films

All times are GMT + 1 hour
Overviews
  New posts :: Recent posts :: 24 hour digest :: Search

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Admin

phpBB 2.0.23 © 2001-2008 phpBB group