Pagan Federation International Pagan Federation International Forum Index Wiccan Rede Magazine

[netwerk beperking] #9 Mensen met beperking zijn goddelijker

New topic   Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum

Previous :: Next  
Author Message
Jochem Post number 26067 Posted: 21st December 2019     Subject: [netwerk beperking] #9 Mensen met beperking zijn goddelijker
Door drukke bezigheden is het ons vorige maand niet gelukt om nieuwe vragen voor te bereiden, maar deze maand zijn we weer terug. Deze vraag is voor pagans/heidenen met een handicap.

Veel oude verhalen over helden gaan over het overwinnen van tegenslagen of problemen. Hierdoor verwerft de held kennis en levenservaring. Zo komt de held dichter bij het goddelijke of wordt zelfs een god.
Mensen met een handicap of chronische ziekte hebben ruime ervaring met het overwinnen van tegenslagen en problemen! Wij hebben levenservaring die mensen zonder beperking niet hebben, omdat wij ons staande moeten houden in een samenleving die niet echt (of echt niet) is ingericht op mensen met een beperking. Zo hebben wij op dagelijkse basis te maken met vooroordelen en ontoegankelijkheid.
Hierdoor kunnen mensen met een handicap of chronische ziekte meer en nauwer contact met het goddelijke dan mensen zonder beperking hebben. Dit zou mensen met een beperking juist geschikt maken om een centrale rol te spelen bij rituelen. (In plaats van dat rituelen zo ontoegankelijk zijn dat we de facto van deelname uitgesloten worden, zoals nu vaak het geval is.)

We zijn heel benieuwd naar jullie ideeën, meningen en ervaringen!
Jochem Post number 26085 Posted: 3rd January 2020     Subject: Levenservaring
Deze stelling doet me denken aan de vreemde manier waarop we in onze samenleving naar mensen met een beperking kijken: of het zijn "zielige mensen" voor wie we moeten zorgen, of het zijn "dappere mensen" die we vol ontzag op een voetstuk plaatsen. Beide beelden doen geen recht aan mensen met een beperking, omdat deze beelden ons van onze menselijkheid berooft.
We zijn geen behoeftige zielen, en we zijn ook geen heiligen. Mensen met een beperking zijn gewone MENSEN, net als ieder ander. Met onze nukken en hoekigheden, en met onze vaardigheden en kennis!

Toevalllig hebben we ook een handicap of chronische ziekte, waardoor we vaak extra levenservaring opdoen die andere mensen (zonder beperking) niet hebben. Zo hebben wij moeten leren dat de "gewone manier" waarop de meeste mensen dingen doen, voor ons niet altijd mogelijk is en hebben we eigen, nieuwe manieren moeten ontdekken. Of we werden op een dag geconfronteerd met een handicap of chronische ziekte en hebben dat een plekje moeten geven in ons leven en ons leven daarop moeten aanpassen. Of we hebben geleerd om bij hulpverleners en/of instanties om ondersteuning of hulpmiddelen te vragen, zodat we krijgen wat we daadwerkelijk nodig hebben. (In plaats van wat men dénkt dat nodig is - daar zit vaak een groot verschil tussen!) Etc, etc.

Al deze ervaringen geven ons unieke levenservaring die mensen zonder beperking niet hebben. Deze extra levenservaring is een kracht, en dus een meerwaarde! Onze groepen, covens, clans, etc kunnen hier ook van profiteren, als wij de kans krijgen om deze ervaringen in de groepen in te brengen en/of groepen (mede) te leiden.

Last edited by Jochem on 12th January 2020; edited 1 time in total
Soleil Post number 26091 Posted: 6th January 2020     Subject:
View user's profile
Je geeft een fikse stelling. Ik denk dat niet veel mensen zich hierin zullen herkennen. De strijd om, in deze harde samenleving, gezien te worden misschien wel, maar de goddelijkheid minder. Daarvoor is het, mijns inziens, nodig dat je erkent wordt door je omgeving voor wie je echt bent. Iets wat ik in mijn leven juist heel moeilijk vind. Ik merk dat mijn situatie (ernstige fysieke beperking) mensen ongemakkelijk maakt. Ze hebben geen ervaring om met mensen zoals ik om te gaan. Vooral het feit dat anderen zich niet in mijn leven kunnen verplaatsen, zorgt voor een verkeerde ‘profilering’. Ik word in een rol geplaatst die de mijne niet is.

Als ik bijvoorbeeld op een verjaardag met iemand praat over vakanties, komt het vaak voor dat die iemand zich een beetje schaamt om met mij over verre reizen te praten. Dat zou voor mij namelijk niet zijn weggelegd. Uiteindelijk voel ik me juist ongemakkelijk omdat al snel blijkt dat ik meer van de wereld heb gezien dan zij. Het verschil tussen de verwachting (achter de geraniums) en de werkelijkheid (wereldreiziger) is zo groot dat mijn gesprekspartner mij een bijna goddelijke status geeft. Ik word overweldigd met complimenten over mijn heldendom, mijn kracht, mijn doorzettingsvermogen en alle andere eigenschappen die mijn gesprekspartner kennelijk niet heeft, maar oh zo graag zou willen bezitten. Dat ik deze eigenschappen heb kunnen ontwikkelen, komt volgens mij omdat ik een beperking heb en alleen ergens kom als ik er echt voor ga. Toch is er niemand die zegt: had ik ook maar zo’n beperking. Dus wel de kracht maar niet de kwetsbaarheid.

Ja, ik ben best trots op mijzelf voor wat ik in mijn leven heb bereikt. Ja, als ik een min of meer centrale rol heb ik een ritueel dan hoor ik vaak van de andere deelnemers dat mijn bijdrage er toe doet. En ja, ik geloof dat alle mensen een goddelijke vonk hebben. Maar als ik deze laatste drie statements optel, maakt dat mij niet goddelijker dan mijn buurman of medepagan.

Het zou echter wel fijn zijn als ik met mijn beperking meer mogelijkheden zou hebben om samen met mijn medemensen deel te nemen in rituelen en de samenleving. Dat is vaak niet mogelijk omdat de toegankelijkheid niet vanzelfsprekend is. Dan moet ik mijn ‘heldenkracht’ gebruiken om toegang te hebben tot het gebeuren en wordt deelname speciaal. Dan moet het wel heel belangrijk zijn dat ik erbij ben.

Als ik een rol speel in een ritueel, wil ik dat doen om met mijn kwaliteiten het gebeuren diepte en betekenis te geven. Zolang mensen mijn medewerking interpreteren als verbonden aan mijn handicap, blijf ik ambivalent. Dan weet ik niet of de anderen mijn kracht goed begrijpen. Ik voel me dan niet begrepen.
Jochem Post number 26099 Posted: 12th January 2020     Subject: Juiste waardering is essentieel
In het laatste deel van je reactie zegt iets heel herkenbaars! En ik weet zeker dat veel mensen met een beperking dit zullen herkennen.

Veel mensen kunnen niet verder dan iemands handicap kijken. Zoals je zelf ook al schrijft, hebben mensen allerlei verwachtingen over wat iemand met een beperking wel of niet zouden kunnen doen. Geen wereldreizen maken. Geen managers zijn. Geen covens leiden. Etc, etc. Alles wat voor anderen vanzelfsprekend is, zou dat voor ons niet zijn.
Dit zegt niets over degene met de handicap, maar het zegt alles over het wereldbeeld van degene met deze verwachtingen. Die kan zich blijkbaar niet voorstellen dat iemand met een handicap dat ook allemaal zou kunnen doen. Ik hoop maar dat die kortzichtige mensen zelf nooit een handicap zullen krijgen, want die zouden de rest van hun leven achter de geraniums zitten! (Aan de andere kant zou het juist heel leerzaam zijn als dat toch zou gebeuren… [Twisted evil])

Het probleem is dat zoveel mensen dit soort lage verwachtingen hebben, dat deze vooroordelen – want dat zijn het – overal in onze samenleving aanwezig zijn. De samenleving is dus ingericht door mensen zonder handicap, die zich niet kunnen voorstellen dat mensen met een handicap allemaal wél kunnen.
Dát heeft natuurlijk bijzonder grote invloed op onze levens. Want het gevolg is dat onze maatschappij slecht tot niet toegankelijk is. En dichterbij huis betekent het ook dat bepaalde hulpmiddelen of ondersteuning niet beschikbaar zijn (“Dat heeft u toch niet nodig! ”), of zelfs niet bekend zijn, zodat mensen vaak niet de juiste hulpmiddelen of ondersteuning krijgen (en dus gedwongen zijn aan de zijlijn aan te blijven modderen). En het allerergste: het zorgt er ook voor dat mensen met een handicap anders bejegend worden dan mensen zonder handicap.
Niemand wil het weten, maar dit is gewoon apartheid!

Zo lang mensen de persoon en de handicap niet los van elkaar kunnen zien, waarderen die mensen onze bijdrage op een verkeerde manier. Of krijgen we misschien wel de correcte waardering, maar om de verkeerde redenen of met de verkeerde bijsmaak. Dan blijft het voor ons ambivalent aanvoelen, en terecht, omdat mensen onze kracht inderdaad niet goed inschatten.

Ik hoop van harte dat onze discussies op dit forum een bijdrage leveren aan een reëler beeld van mensen met een beperking, in elk geval binnen de heidense en paganistische gemeenschap.
Show:   
New topic    Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
Show YouTube films

All times are GMT + 1 hour
Overviews
  New posts :: Recent posts :: 24 hour digest :: Search

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Admin

phpBB 2.0.23 © 2001-2008 phpBB group