Pagan Federation International Pagan Federation International Forum Index Wiccan Rede Magazine

[netwerk beperking] #6 Mensen met een beperking bij rituelen

New topic   Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum

Previous :: Next  
Author Message
Jochem Post number 25895 Posted: 24th September 2019     Subject: [netwerk beperking] #6 Mensen met een beperking bij rituelen
Ook voor organisatoren van bijeenkomsten en evenementen is het tijd voor een nieuwe vraag.
De vorige twee themaís gingen over hoe we onze bijeenkomsten toegankelijk maken en over hoe we pagans/heidenen met een beperking zich welkom kunnen laten voelen. Een volgende vraag is hoe we er als organisatoren voor kunnen zorgen dat we mensen met een beperking meer betrekken bij onze rituelen? Wat kunnen wij als organisatoren doen om dit makkelijker te maken?

We zijn heel benieuwd naar jullie ideeŽn, meningen en ervaringen!
Zia Post number 25907 Posted: 25th September 2019     Subject:
Het begint met erbij stilstaan dat niet alles voor iedereen vanzelfsprekend is!
Niet iedereen kan staan, lopen, springen, dansen, horen, spreken, knutselen, op meditatiekussentjes zitten, of zelfs maar de ruimte binnenkomen.

Probeer je in te leven in een ander.
Hoe zou het voor jou voelen als je ergens niet aan mee kan doen?
Hoe zou het voor jou voelen om buiten de cirkel te staan?
Hoe zou het voelen om alleen in het midden te staan?
Hoe zou het ritueel op je overkomen als je niet (goed) kan horen wat er wordt gezegd?
Etc.

Zorg dus dat je altijd een alternatief bij de hand hebt.
Dat er extra rollen in het ritueel kunnen zijn, voor mensen die anders niet mee kunnen doen.
(en overleg met iemand met een beperking of ze het wel leuk vinden om dat andere te doen)
Dat dingen op verschillende manieren gedaan kunnen worden.
Dat een ritueel desnoods last minute kan worden aangepast, zodat niemand wordt buitengesloten.
Etc.

En geef iemand van het team de taak om op praktische zaken te letten.
Iemand die oplet dat een stoel op de juiste plek staat en ook weer verplaatst wordt.
Dat iedereen overal goed door kan.
Dat iedereen het wel begrijpt of wel kan meekomen.
Etc.
Jochem Post number 25916 Posted: 30th September 2019     Subject: WE organiseren samen vs ZE erbij betrekken
In deze reactie ga ik advocaat van de duivel spelen! [Twisted evil]

Ik begin met een citaat uit een reactie op onze stelling #5:
Quote:
 Het gaat erom dat de deelnemers - met- en zonder beperkingen goed geÔnformeerd zijn.
Dit voorkomt mis-communicatie en geeft men ook het gevoel dat ze echt betrokken zijn.

Als ik dit lees, dan word ik droevig. Ik weet dat het goed bedoeld is, maar goede bedoelingen zijn geen garantie voor goede resultaten. Hier wordt de plank misgeslagen, op een manier die de meeste mensen met een beperking zo goed kennen.

Ik ben het helemaal met de eerste 1,5 zin eens: ja, natuurlijk moeten organisatoren deelnemers goed informeren over activiteiten! (Denk aan de bekende Wie, Wat, Waar, Wanneer, Hoe, Kosten en Toegankelijkheid.)
En ik zou heel graag willen dat dit voor alle organisatoren ook zo vanzelfsprekend zou zijn als het hierboven staat! Ondanks dat Nederland het VN-Verdrag voor mensen met een handicap geratificeerd heeft (en we dus wettelijk verplicht zijn om alles toegankelijk te maken), is toegankelijkheid vaak nog ver te zoeken.

Maar dan komt het: "Dit [...] geeft men ook het GEVOEL dat ze echt betrokken zijn."
Als deelnemer wil ik helemaal niet het GEVOEL krijgen dat ik "echt betrokken" ben! Ik wil ťcht betrokken ZIJN! Dat lijkt misschien een klein verschil, maar het is een essentieel verschil. Het is namelijk het verschil tussen je deelnemers serieus nemen, of niet.

Voor deelnemers met een beperking telt dit dubbel, want er wordt vaker VOOR ons gedacht dan MET ons. Voor iemand anders denken is de definitie is diegene niet serieus nemen! In een reactie op stelling #4 werd de Nederlandse omgang met mensen met een beperking "apartheid" genoemd. Pijnlijk, maar zeer treffend.

Kortom, organiseer je activiteiten samen met je deelnemers, inclusief de deelnemers met een beperking.
Neem toegankelijkheid vanaf het begin van de organisatie van je activiteit mee, en vraag de experts hoe je dat het beste kunt doen. De experts zijn natuurlijk mensen met een beperking zelf: zij leven dit leven 24/7, vaak al jarenlang!

PS. Om eventuele misverstanden te voorkomen: dit is geen persoonlijke aanval op de schrijver van het bovenstaande citaat. Het citaat is slechts als voorbeeld gebruikt om te laten zien hoe veel organisatoren denken.
Show:   
New topic    Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
Show YouTube films

All times are GMT + 1 hour
Overviews
  New posts :: Recent posts :: 24 hour digest :: Search

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Admin

phpBB 2.0.23 © 2001-2008 phpBB group