Pagan Federation International Pagan Federation International Forum Index Wiccan Rede Magazine

[netwerk beperking] #10 Toegankelijke rituelen: wat wel/niet

New topic   Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum

Previous :: Next  
Author Message
Jochem Post number 26068 Posted: 21st December 2019     Subject: [netwerk beperking] #10 Toegankelijke rituelen: wat wel/niet
Door drukke bezigheden is het ons vorige maand niet gelukt om nieuwe vragen voor te bereiden, maar deze maand zijn we weer terug. Ook voor organisatoren van bijeenkomsten en evenementen hebben we een nieuwe vraag.

Het vorige thema ging over hoe we initiaties toegankelijk kunnen maken. Op deze laatste vraag willen we wat dieper ingaan.
Initiaties hebben een belangrijke functie binnen het heidendom en paganisme. Het zijn grote momenten in iemands persoonlijke ontwikkeling, die de overgang van de ene fase naar een nieuwe fase markeren.
Daarom is het belangrijk om met elkaar te praten over onze achterliggende motieven om een ritueel wel of niet aan te passen voor iemand met een beperking. Tot hoever gaan we met aanpassingen? Wanneer gaat een aanpassing voor een toegankelijker ritueel ten koste van het doel van dat ritueel? Wanneer lossen we iets pragmatisch op, en wanneer is het achterliggende idee te belangrijk om water bij de wijn te doen?
Trouwens, aanpassingen maken in een bestaand ritueel hoeft niet altijd te betekenen dat er water bij de wijn moet worden gedaan. De intentie van het ritueel kan hierdoor ook verdiepen en zo juist meer of een diepere betekenis krijgen.

We zijn heel benieuwd naar jullie ideeën, meningen en ervaringen!
Morgana Post number 26070 Posted: 21st December 2019     Subject:
View user's profile
Hi Jochem,

Goed nieuws voor ons in de beurt van UTRECHT:

Gemeente Utrecht wil stad nog toegankelijker maken voor gehandicapten
DUIC, ALGEMEEN 20/12/2019

De gemeente Utrecht gaat concreet aan de slag met het VN-verdrag over mensen met een beperking.
Eén van de maatregelen is een subsidie voor Utrechtse bedrijven en organisaties om de toegankelijkheid voor gehandicapten te verbeteren.

“Of iemand nu een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking heeft, iedereen moet mee kunnen doen in onze stad”,
zegt wethouder Maarten van Ooijen. “Ik daag organisaties en ondernemers uit ervoor te zorgen dat zij toegankelijk worden voor klanten,
medewerkers en deelnemers met een beperking. ”

Organisaties kunnen een subsidie bijvoorbeeld gebruiken om een drempel te verwijderen of voor het plaatsen van een automatische deur.
Maar ook om trainingen te organiseren voor personeel om gasten met een verstandelijke beperking goed te ontvangen.

Huidige maatregelen

Utrecht besteedt al op diverse manieren aandacht aan toegankelijkheid, om ervoor te zorgen dat inwoners met een beperking zich welkom voelen. Zo moet informatie, bijvoorbeeld op de website van de gemeente, begrijpelijk en toegankelijk zijn.

De gemeente stimuleert daarnaast ook werkgevers om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Voor een toegankelijke stad werkt de gemeente samen met onder andere inwoners, winkeliers en ondernemers.

VN-verdrag

Het VN-verdrag Handicap trad in 2016 in werking. Doel is het bevorderen, beschermen en waarborgen van de rechten van mensen met een beperking. Utrecht is één van de 25 ‘koplopergemeenten’ die werken aan het VN-verdrag.

https://www.duic.nl/alg ... d=caef77f3cb
Jochem Post number 26086 Posted: 3rd January 2020     Subject: Rituelen & toegankelijkheid
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van "zo toegankelijk mogelijk". Ik vind dat we uit moeten gaan van mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. In de loop der jaren heb ik ruime ervaring opgedaan met allerlei oplossingen, van algemeen bekende oplossingen, tot low-budget oplossingen, tot creatieve oplossingen, etc. Er is heel veel mogelijk en dat hoeft niet veel te kosten (in geld en/of energie).
Wat ik altijd doe, is met de persoon zelf bespreken wat we gaan doen, wat de problemen zijn waar diegene dan tegenaan loopt en wat diegene nodig heeft om vanzelfsprekend mee te kunnen doen. Want de persoon met een beperking weet immers zelf het beste wat voor diegene wel of niet werkt! Ik kan vervolgens inschatten of wij dat wel of niet kunnen regelen.

Bij rituelen en/of initiaties speelt er nog iets anders mee: hierbij gaat het om handelingen waarbij de VORM ook belangrijk is. (Dat is immers de definitie van ritueel: een reeks van vaste, geformaliseerde handelingen.) Toch zijn rituelen begonnen om hun INHOUD. Ik denk dat het belangrijk is om ons te blijven realiseren dat de vorm een MIDDEL is om ons doel te bereiken.
Daarom vind ik het persoonlijk vaak geen punt om rituelen aan te passen, zodat deelnemers met een beperking kunnen meedoen, net als ieder ander.

Een ritueel aanpassen voegt vaak iets toe, omdat het anders dan gewoonlijk gaat, waardoor de andere deelnemers ook weer op een andere manier, met een frisse blik, naar het ritueel gaan kijken. Neem bijv. het ritueel tijdens de Spring Gathering van afgelopen jaar: veel mensen waren geraakt door het gedicht in Gebarentaal. Ook al konden de meeste aanwezigen het gedicht niet woordelijk volgen, de energie en de intentie van het gedicht kwamen luid en duidelijk over!
Jochem Post number 26100 Posted: 12th January 2020     Subject: Utrecht toegankelijk
Hi Morgana,

Een goed bericht vanuit de gemeente Utrecht! Onderaan staat iets heel belangrijks: “Voor een toegankelijke stad werkt de gemeente samen met onder andere inwoners, winkeliers en ondernemers. …” Een goede toegankelijkheid kunnen we inderdaad alleen bereiken als we samenwerken.

Wat hier helaas niet expliciet wordt vermeld, is dat het essentieel is dat mensen met een handicap zelf hier ook in worden betrokken. Dit soort ontwikkelingen moet in overleg met ons worden aangepakt! Anders loopt Utrecht het risico dat zij oplossingen voor ons bedenken die helemaal niet werken. Dat zou verspilling van tijd, geld en energie zijn.
Toevallig ken ik het Solgu, het Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht, goed. Zij doen heel goed werk, dus ik heb er wat dat betreft vertrouwen in. Maar niet elke gemeente heeft het voordeel van een sterke gehandicapten-lobby.

Overigens blijft het natuurlijk ontstellend gênant dat Nederland het VN-Verdrag voor Mensen met een Handicap pas in 2016 geratificeerd heeft. Dit Verdrag is namelijk in 2006 al verschenen, maar toen wilde Nederland er nog niet aan. Wij hebben eerst nog 10 jaar moeten nadenken! En na die ratificatie 2016 kwamen de ontwikkelingen ook nog eens heel traag op gang. Nu pas beginnen de dingen een beetje te rollen. Eindelijk!!
Kortom, Nederland loopt op dit punt ernstig in de achterhoede… Overal om ons heen loopt men al járen op ons vooruit.
Show:   
New topic    Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
Show YouTube films

All times are GMT + 1 hour
Overviews
  New posts :: Recent posts :: 24 hour digest :: Search

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Admin

phpBB 2.0.23 © 2001-2008 phpBB group