Pagan Federation International Pagan Federation International Forum Index Wiccan Rede Magazine

Hoe zit het nu precies - God, Goden, rituelen

New topic   Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum Page 1,   
 
Previous :: Next  
Author Message
Ulver Post number 24606 Posted: 28th June 2018     Subject: Hoe zit het nu precies - God, Goden, rituelen
View user's profile
Hallo beste mensen,

Mijn naam is Jeroen, ben 42 jaar en sinds korte tijd enorme interesse voor het Paganisme.
Maar ik snap bepaalde dingen niet helemaal en daarom heb ik wat vragen.

1)Het fenomeen God bijvoorbeeld (vanuit het christelijk oogpunt genomen): ik heb daar helemaal geen band mee en dat is ook niet erg vind ik.
Paganisten hangen - voor zover ik het begrijp - ook geen "God" aan vanuit dat oogpunt, maar waarom worden er wel bijvoorbeeld Asen, Wodan en Donar middels rituelen geëerd?
2)Bestaat er een duidelijk boek waarin dit soort zaken, maar ook de rituelen beschreven worden.
Of is er iemand die mij wat op weg kan helpen?
3)Ben zelf een aantal malen in Noorwegen geweest, maar ook in IJsland, Zweden - maar ook in Spanje, Duitsland etc. mijn hart ligt werkelijk in het noorden.
Hoe is het mogelijk dat zo'n land mij zo enorm aanspreekt... het was alsof wanneer de boot de havens van Noorwegen bereikte ik kippenvel kreeg... ik zei tegen mijn vrouw "Jeetje schat... dit land roept mij... - kom binnen zegt het land!!!".
Oh ja, ik gebruik geen drugs, alcohol in mate, dus ik ben vrij "normaal"...
Is zoiets normaal of ben ik rijp voor een psychiater [Smile]?

Groeten Jeroen

P. S. Deze ideeën zijn vrij plotseling ontstaan... heel vreemd.
Morgana Post number 24607 Posted: 28th June 2018     Subject:
View user's profile
Welkom Jeroen!

Ik ben net teruggekomen uit noorwegen [Very happy]
Daar heb ik met PFI Norway the Midnight Sun Gathering / Summer Solstice gevierd. Was heel erg leuk!

In nederland kennen wij ht begrip "Heksencafe" - vaak maandelijkse bijeenkomsten.
Dit zijn niet alleen voor heksen... maar voor alle mensen die een paganistische/ heidense levensvisie hebben.

Hier kan je een overzicht vinden:
http://wiccanrede.org/h ... -lente-2018/

Het is altijd leuk om mensen te ontmoeten en vragen te kunnen stellen.
Ik ben een van de contactpersonen voor HC UTRECHT.

Veel succes met je zoektocht!
Bright Blessings,
Morgana
Ulver Post number 24610 Posted: 28th June 2018     Subject:
View user's profile
In nederland kennen wij ht begrip "Heksencafe" - vaak maandelijkse bijeenkomsten.
Dit zijn niet alleen voor heksen... maar voor alle mensen die een paganistische/ heidense levensvisie hebben.


Het is altijd leuk om mensen te ontmoeten en vragen te kunnen stellen.
Ik ben een van de contactpersonen voor HC UTRECHT.


Dank je wel Morgana voor je reactie,

Klinkt goed, de eerst volgende keer in Utrecht is pas op 30 juli heb ik berekend.
Is pas over een tijdje... ook een voordeel want dan kan ik mij wat extra inlezen... [Wink]
Wil natuurlijk wel een beetje weten wat het is voordat ik een Heksencafé binnenstap.

Welk boek of een film of wat anders kan ik nu het beste pakken om mee te beginnen?
Iets voor een "beginner" want mijn kennis is bijzonder laag hierover [Laughing]

Gr. Jeroen
Morgana Post number 24615 Posted: 1st July 2018     Subject:
View user's profile
Hi Jeroen,

Boeken? Waar gaat je voorkeur uit?

Paganisme, Wicca, Druidisme, Asatru... ?

Je kunt ook interessante artikelen lezen in "Wiccan Rede Online"; www.wiccanrede.org

Dat is onze tijdschift van Silver Circle- een wiccan network. www.silvrecircle.org

De PFI NL website heeeft meer algemene informatie over de diverse stromingen:
http://nl.paganfederation.org/

Succes met zoeken,
Morgana
Ulver Post number 24616 Posted: 1st July 2018     Subject:
View user's profile
Beste Morgana,

Bedankt voor je tips.

Om eerlijk te zijn weet ik amper het verschil tussen Paganisme, Wicca, Druidisme, Asatru.
Maar dat geeft niet want ik ben gewoon begonnen op www.Paganweb.nl en daar staat zoveel op en dan met name het artikel "Goden en Godinnen".

Ik ben erachter gekomen dat ik meer iemand van het atheïstische type ben.
Het fenomeen "jaarfeesten" is bijzonder te noemen vind ik... maar ook moeilijk want hoe je het ook bekijkt er zal toch op e.o.a. manier contact/uitnodiging aan de Goden en Godinnen komen.
Wat ik bedoel is: De rituelen lijken mij magisch om te beleven... maar met Goden en Godinnen heb ik niks, dus is het misschien wel hypocriet om aan zoiets mee te doen in de toekomst... denk ik...

Uit respect ga ik wel eens mee met een vriendin naar de (Christelijke) kerk, ik bid nooit in de kerk of zing mee met de psalmen... en dat weet ze ook.
Want dat vind ik dan weer hypocriet om te doen, er is een grens vind ik. (ben overigens geen antichrist ofzo).

Vooralsnog vind ik de natuur zo enorm overweldigend... nu op dit moment waait het superhard bijvoorbeeld... ik woon aan een meer en het is werkelijk overal en niet te geloven als je er op let.
Woon er al een paar jaar... schijnbaar nooit opgevallen... [Rolling eyes]

Nogmaals bedankt Morgana,

Groet Jeroen
Frigga Asraaf Post number 24646 Posted: 6th July 2018     Subject:
View user's profile
Binnen germaans heidendom ken ik meerdere mensen die zichzelf als atheist beschouw(d)en, er zijn er die niets met goden te maken willen hebben of ze zien als archteypen.

Algemeen over heidendom/paganisme spreken is lastig. Wellicht heb je iets aan dit artikel:
Heidendom? Paganisme?

#frith #vlamvoorvrede #flameoffrith #flammedesfriendens
Bel eve Post number 24697 Posted: 18th July 2018     Subject:
Ulver wrote:
 Beste Morgana,

Ik ben erachter gekomen dat ik meer iemand van het atheïstische type ben.
Het fenomeen "jaarfeesten" is bijzonder te noemen vind ik... maar ook moeilijk want hoe je het ook bekijkt er zal toch op e.o.a. manier contact/uitnodiging aan de Goden en Godinnen komen.
Wat ik bedoel is: De rituelen lijken mij magisch om te beleven... maar met Goden en Godinnen heb ik niks, dus is het misschien wel hypocriet om aan zoiets mee te doen in de toekomst... denk ik...

Groet Jeroen

Hi Jeroen,

Ik voel hetzelfde als jij denk ik. Ik kom uit de christelijke traditie en het hele systeem is me tegen gaan staan. Ook het begrip van het Goddelijke als een persoon, iemand die de baas over je speelt en dingen voor je beslist. En dan ook nog dat God wordt verondersteld alles te besturen. En wanneer je niet in heb geloofd ben je fout, maar wanneer God alles bestuurd, waarom zorgt hij er dan niet voor dat mensen niet meer twijfelen. Zo onlogisch als wat.
Dat gezegd hebbende:
Ik ben wel spiritueel en mis dan wel weer de rituelen en het beleven van een religie. Paganisme spreekt me heel erg aan, het samenwerken met de natuur en de jaargetijden. Maar ik heb ook moeite met (daar gaan we weer) de voorgestelde goden. Ik zie het goddelijke ook meer in energie die altijd en overal aanwezig is.
Maar dat brengt me dan meteen bij het probleem van het eer betuigen. Aan wie doe je dat wanneer je niet in een goddelijk persoon gelooft. En hoe eer je 'energie'.

Hoe voel jij dat Jeroen?
Ik weet dat er meer Pagans zijn die niet in de God en Godin geloven, daar zou ik wel eens mee willen praten.
Ulver Post number 24717 Posted: 20th July 2018     Subject:
View user's profile
Alu wrote:
 Binnen germaans heidendom ken ik meerdere mensen die zichzelf als atheist beschouw(d)en, er zijn er die niets met goden te maken willen hebben of ze zien als archteypen.

Algemeen over heidendom/paganisme spreken is lastig. Wellicht heb je iets aan dit artikel:
Heidendom? Paganisme?

Dank je wel voor de link, en eigenlijk voor de website.
Ik heb nog nooit zoveel gelezen de afgelopen tijd hahaha.

Nogmaals dank!
Ulver Post number 24720 Posted: 20th July 2018     Subject: Re: Hoe zit het nu precies - God, Goden, rituelen
View user's profile
Bel eve wrote:
 
Ulver wrote:
 Beste Morgana,

Ik ben erachter gekomen dat ik meer iemand van het atheïstische type ben.
Het fenomeen "jaarfeesten" is bijzonder te noemen vind ik... maar ook moeilijk want hoe je het ook bekijkt er zal toch op e.o.a. manier contact/uitnodiging aan de Goden en Godinnen komen.
Wat ik bedoel is: De rituelen lijken mij magisch om te beleven... maar met Goden en Godinnen heb ik niks, dus is het misschien wel hypocriet om aan zoiets mee te doen in de toekomst... denk ik...

Groet Jeroen

Hi Jeroen,

Ik voel hetzelfde als jij denk ik. Ik kom uit de christelijke traditie en het hele systeem is me tegen gaan staan. Ook het begrip van het Goddelijke als een persoon, iemand die de baas over je speelt en dingen voor je beslist. En dan ook nog dat God wordt verondersteld alles te besturen. En wanneer je niet in heb geloofd ben je fout, maar wanneer God alles bestuurd, waarom zorgt hij er dan niet voor dat mensen niet meer twijfelen. Zo onlogisch als wat.
Dat gezegd hebbende:
Ik ben wel spiritueel en mis dan wel weer de rituelen en het beleven van een religie. Paganisme spreekt me heel erg aan, het samenwerken met de natuur en de jaargetijden. Maar ik heb ook moeite met (daar gaan we weer) de voorgestelde goden. Ik zie het goddelijke ook meer in energie die altijd en overal aanwezig is.
Maar dat brengt me dan meteen bij het probleem van het eer betuigen. Aan wie doe je dat wanneer je niet in een goddelijk persoon gelooft. En hoe eer je 'energie'.

Hoe voel jij dat Jeroen?
Ik weet dat er meer Pagans zijn die niet in de God en Godin geloven, daar zou ik wel eens mee willen praten.

Hallo,

Ik snap je helemaal denk ik, alhoewel ik niet echt uit een christelijke traditie kom.
Mijn ouders wel, maar op jonge leeftijd kwam ik er al achter dat die overtuiging tegenstrijdig ik elkaar zit.

Hoe eer je energie [Very happy] geen idee nog...
Paganisme heeft als overeenkomstig-punt de natuur op zich volgens mij.
Ook ik weet ondertussen dat er vele pagans zijn die niet in God(en) geloven, zie de eerdere link die ik daarvoor kreeg in deze post.
Maar toch, het blijft apart te noemen vind ik.

Op de een of andere manier voel ik mij enorm aangetrokken door het spirituele gebeuren rond Paganisme.
De feesten, rituelen, de runentekens en symbolen spreken mij enorm aan.
Moeilijk uit te leggen...

Ja, ik zou er ook wel eens over willen praten, absoluut.
Goed idee, de websites zijn enorm informatief maar kunnen niet altijd de vinger erop leggen wat ik bedoel/denk.
Dus ja, goed idee.
Frigga Asraaf Post number 24727 Posted: 20th July 2018     Subject:
View user's profile
De god en de godin is een concept waar veel mensen mee uit de voeten kunnen. Mij zegt het niets, ik geloof in allerlei goden en geesten. Foccus niet teveel op goden in wat voor vorm dan ook als je er niets mee hebt.

Eer betuigen kan je ook vertalen als respect tonen of aandacht aan besteden. Sta eens stil bij een mooie bloem om die te begroeten. Zeg de maan gedag enzovoorts. Hou het eenvoudig! Er zijn mensen die van toeters en bellen houden met rituelen, is ook heerlijk, maar hoeft in het geheel niet.

#frith #vlamvoorvrede #flameoffrith #flammedesfriendens
Kono Loki Post number 24736 Posted: 21st July 2018     Subject:
View user's profile
Alu,
Mij zegt het concept van de god en de godin ook niets, MAAR! (Er ook er is altijd een MAAR he? haha)

Is dat niet een beetje heel erg stereotypisch Hollands en Nederlands?
Hollands en Nederlands is niet hetzelfde maar dat lijkt me duidelijk genoeg. [Twisted evil]

Niet vervelend bedoelt maar we zijn in Nederland al eenvoudig lijkt me zo...
Sterker nog, vaak zelfs dodelijk saai, zonder enig oog voor het niet aardse.

En nee grootse rituelen hoeven niet per se, maar een BEETJE grootsheid en kracht kan geen kwaad toch?

I really HATE yin and yang, especially because it's true.
Frigga Asraaf Post number 24742 Posted: 21st July 2018     Subject:
View user's profile
Het zijn de kleine dingen die het doen...

Welke saaiheid... waar?

#frith #vlamvoorvrede #flameoffrith #flammedesfriendens
Kono Loki Post number 24743 Posted: 21st July 2018     Subject:
View user's profile
Al dat alledaagse.
Dat aardse, gewone typish Nederlandse...

I really HATE yin and yang, especially because it's true.
Frigga Asraaf Post number 24771 Posted: 25th July 2018     Subject:
View user's profile
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert!

Kijk eens met een opengeest rond in het alledaagse en een wereld kan voor je opengaan...

Oh, maar dat kost moeite en volharding. Ieks liever het sprookje van het verheven presenteerblaadje nietwaar... [Shocked]

#frith #vlamvoorvrede #flameoffrith #flammedesfriendens
Kono Loki Post number 24772 Posted: 25th July 2018     Subject:
View user's profile
Tuurlijk is een open geest belangrijk, maar als je in dat alledaagse blijft hangen bereik je nooit grotere dingen, en blijft grootsheid niet meer dan een sprookje.

En nee, het word nooit op een presenteerblaadje aangeboden, en hogere magie kost niet minder maar veel MEER volharding en moeit, en hetzelfde geld vast ook voor uitgebreide rituelen, maar daar heb ik geen ervaring mee in mijn eentje.

Je moet uit je dagelijkse routine losbreken om nieuwe dingen te doen, en dat is niet echt Nederlands, een land dat zover ik weet totaal geen magische tradities kent.

I really HATE yin and yang, especially because it's true.
Show:   
New topic    Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
Show YouTube films
Page 1,   
All times are GMT + 1 hour
Overviews
  New posts :: Recent posts :: 24 hour digest :: Search

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

 

Admin

phpBB 2.0.23 © 2001-2008 phpBB group