Pagan Federation International Pagan Federation International Forum Index Wiccan Rede Magazine

[netwerk beperking] #1 Wat heb je nodig qua toegankelijkheid

New topic   Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
 
Previous :: Next  
Author Message
Jochem Post number 25771 Posted: 25th July 2019     Subject: [netwerk beperking] #1 Wat heb je nodig qua toegankelijkheid
View user's profile
Als allereerste thema willen we graag beginnen met een hele basale, maar ook heel belangrijke vraag voor pagans/heidenen met een handicap:

Hoe maak je als pagan/heiden met een beperking duidelijk wat je nodig hebt qua toegankelijkheid? De meeste mensen hebben geen idee hoe ze bijeenkomsten of evenementen toegankelijk kunnen maken. En als ze al ideeën hebben, komen ze vaak niet verder dan “rolstoeltoegankelijk”. Maar niet iedereen met een beperking is een rolstoelgebruiker. (Integendeel! [Smile]) Dus jij moet mensen uitleggen wat toegankelijkheid voor jou betekent. Hoe pak je dat aan?
Hoe breng je je zorgen, wensen, noden en/of eisen rondom toegankelijkheid op een open en prettige manier over aan anderen? En hoe zorg je ervoor dat het tegelijkertijd ook duidelijk blijft en het gewenste resultaat geeft?

We zijn heel benieuwd naar jullie ideeën, meningen en ervaringen!

Jochem & Soleil
Jochem Post number 25786 Posted: 31st July 2019     Subject: Toegankelijk = mee kunnen eten
View user's profile
Ik zal een eerste duit in het zakje doen, in de hoop dat er meer mensen volgen. [Wink]

Voor mij betekent toegankelijkheid dat ik mee kan eten. Ik heb meerdere voedselintoleranties, waardoor ik doorgaans niet mee kan eten als mensen dit van te voren niet weten. Als het over toegankelijkheid gaat, is dit een onderwerp dat meestal over het hoofd wordt gezien.
Samen eten is vaak een belangrijk deel van onze bijeenkomsten en rituelen. Als men geen rekening houdt met wat ik wel en niet kan eten, val ik daar dus altijd buiten. Dat is vervelend, want dat zet me buiten de groep. Iedereen zit gezellig samen te eten en ik zit erbij, kijk ernaar en kan niet meedoen. Dat is vervelend.

Deze voedselintoleranties heb ik niet altijd gehad, maar zijn relatief nieuw. In het begin vond ik het best lastig om dit aan te moeten kaarten, want ik vind het niet leuk om "een geval apart" of "die lastige persoon" te zijn. Maar inmiddels ben ik daarin gegroeid en vraag ik het eigenlijk altijd. Ik vraag gewoon: wordt er samen iets gegeten? Zo ja, kunnen jullie rekening houden met mijn intoleranties? En dan vertel ik wat ik wel en niet eten kan. Waar nodig denk ik mee over alternatieven. Want ik begrijp goed dat veel mensen alleen maar zien wat niet kan, terwijl ik ervaren ben in wat er allemaal wél kan!

Bij de PFI Spring Gathering heb ik dat ook zo gedaan. Hier was dat makkelijk, omdat er deze keer expliciet gevraagd werd naar wat je nodig had om mee te kunnen doen. Dat is prettig, want het maakt de drempel om dit soort dingen aan te kaarten lager. Ik heb dus verteld wat ik nodig had, en dat zou geregeld worden. Heel fijn! [Smile]
Helaas bleek de praktijk toch een beetje anders. De soep kon ik eten en vond ik ook lekker. Prima, dus! Er was ook speciaal brood voor me. Maar met het broodbeleg was het mis gegaan. Ik kon daarom alleen een kom soep en droge boterhammen eten. Dus ik zat alsnog hongerig naar etende mensen te kijken... (Hopelijk is dat volgend jaar beter geregeld.)
Soleil Post number 25789 Posted: 1st August 2019     Subject: Toegankelijkheid = meedoen
View user's profile
Toegankelijk, wat betekent dat voor mij.
Ik wil graag niet alleen aanwezig zijn, maar ook mee doen. Actief deel hebben aan wat er gebeurt. Om dat te kunnen, is het belangrijk dat het evenement toegankelijk is. Niet alleen geen drempels of hoge stoepen en een rolstoeltoilet, maar ook de ruimte en de tijd om mee te doen. Dus niet alleen de fysieke toegankelijkheid, maar ook de kans om actief te zijn. Mensen met een fysieke beperking zitten vaak vooraan in de zaal ‘waar ze alles goed kunnen zien’. Het evenement bijvoorbeeld een ritueel of een spel gebeurt op het podium die nu net niet rolstoeltoegankelijk is, maar je kunt het wel goed zien. Dat is niet genoeg, als iedereen meedoet, wil ik ook meedoen. In ieder geval zo lang mogelijk en zo lang het het doel van het evenement niet in de weg staat. Wat echt zeer kan doen, is als de andere deelnemers niet begrijpen dat ik me buitengesloten voel op de eerste rij, maar buiten de kring. “Maar je bent er toch bij”, wordt er dan gezegd en mijn rol is dankbaar te zijn. Terwijl ik ook mijn talenten wil delen, terwijl ik ook de wereld wil veranderen, terwijl ….
Toegankelijk betekent voor mij deelgenoot zijn in het gebeuren. En als we met elkaar ons best doen dan lukt dan best wel. [Smile]
Soleil

Last edited by Soleil on 8th August 2019; edited 1 time in total
Jochem Post number 25797 Posted: 7th August 2019     Subject: Aanwezig zijn vs actief deelnemen
View user's profile
Goed punt dat er een belangrijk verschil is tussen aanwezig zijn en actief (kunnen) deelnemen!

Ik heb zelf een energiebeperking en heb het daarom nodig dat ik bij langduriger bijeenkomsten me even in een rustige ruimte kan terugtrekken. Even bijkomen van alle activiteiten en van alle mensen en gesprekken. Voordat ik ziek werd, heb ik me nooit gerealiseerd dat alleen al "gezellig kletsen" zoveel energie kan kosten! Laat staan hoeveel energie een inhoudelijk programma, zoals een lezing of meedoen aan een ritueel, kan kosten. (Iedereen die een keer overspannen is geweest of een burn-out heeft gehad zal begrijpen wat ik bedoel.)
Als ik me tijdens zo'n dag af en toe een half uur of een uur in alle rust kan terugtrekken, kan ik bijkomen. Dan kan ik me daarna weer tussen de mensen en in de activiteiten mengen. Als zo'n ruimte niet beschikbaar is, kan ik 1 of 2 uur actief deelnemen. Daarna kan ik dan alleen nog maar aanwezig zijn, omdat ik geen energie meer over heb voor meer.

Een hele andere vorm van aanwezig zijn vs actief deelnemen ken ik uit de dovenwereld waar ik lange tijd heb gewerkt. Bij gemengde groepen doven en horenden is er altijd een tolk aanwezig om te vertalen, die vertaalt van gesproken Nederlands naar de Nederlandse Gebarentaal of van de Nederlandse Gebarentaal naar Nederlands, afhankelijk van of er een dove of een horende aan het woord is. Hoewel de vertaling in principe gelijktijdig gebeurt, kost het natuurlijk wel (even) tijd voor een tolk om te vertalen.
Bij gesprekken en discussies moet je hierop alert zijn! Want als de voertaal (overwegend) Nederlands is, dan moeten de doven eerst op de vertaling wachten en dan zijn ze dus altijd te laat met reageren. Want dan heeft al lang een andere horende alweer iets gezegd. En andersom geldt precies hetzelfde: als de voertaal (overwegend) Nederlandse Gebarentaal is, dan zijn het de horenden die steeds achter het net vissen, omdat ze eerst op de vertaling door de tolk moeten wachten.
Ik heb goede gespreksleiders gezien, die daarom eerst op de tolk wachten en pas daarna iemand (doof of horend) de kans geven om te reageren. Dat werkt prima!
Soleil Post number 25800 Posted: 8th August 2019     Subject:
View user's profile
Het is inderdaad belangrijk om een goed oogje te houden op het verloop van een groepsgesprek. Een goede gespreksleider is hier echt belangrijk bij. Ook kan het soms heel frustrerend zijn als iemand iets wil toevoegen in een gesprek en daar heel lang over doet. Het kost dan geduld en concentratie om bij het onderwerp te blijven. Toch is dat meestal de moeite waard, want als spreken heel lastig is en iemand toch besluit om iets te zeggen, dan is het belangrijk. Als gespreksleider houdt je in de gaten of de anderen afdwalen en of zij de spreker blijven volgen. Samenvatten en vragen stellen kan dan helpen.

En over de mogelijkheid om af en toe er even een half uurtje tussenuit te gaan, wil ik je verklappen dat ik soms me excuseer om naar het toilet te gaan, maar wat ik eigenlijk wil is even afstand nemen en wat uitrusten. Het duurde even tot ik daar zelf achter kwam. Mijn deelname is daarna een stuk proactiever geworden. [Wink]

Volgens mij is het delen van ervaringen het meest belangrijk om te kunnen begrijpen waarom sommige mensen anders reageren dan de gemiddelde deelnemer.

Dus wie durft een eigen ervaring te delen? Wie schrijft een eigen ervaring onder de mijne?
Zia Post number 25902 Posted: 25th September 2019     Subject:
Ik heb moeite met lang staan en heb een goede stoel nodig om op te zitten. Lopen gaat ook lang niet altijd makkelijk, zeker niet als ik moe ben.
De praktijk leert dat veel accommodaties alleen keiharde rot stoelen hebben, waar ik meer pijn van krijg. Dus ik neem altijd zelf een kussentje mee.

In een ritueel wil ik graag de kans krijgen om te beslissen wel of niet aan onderdelen mee te doen.
Dat het even wordt gezegd als er gelopen of gedanst gaat worden en een momentje gewacht, zodat ik de tijd heb om uit de weg te gaan.
Helemaal fijn is het als er van te voren is nagedacht over of sommige mensen misschien niet mee kunnen lopen/dansen en er een een alternatieve rol is. Maar dan weer niet echt apart gezet worden, maar een beetje elegant opgelost. Bijvoorbeeld iedereen die dat wil uitnodigen om een ondersteunende rol op zich te nemen.

Bij een spiral dance bijvoorbeeld worden mensen met een beperking soms uitgenodigd om in het centrum te komen zitten. Dat vind ik niet fijn om daar alleen maar te zitten. Maar als wordt gezegd dat er mensen nodig zijn om extra energie mee te geven, of de intentie vast te houden, dan is het iets heel anders. Aangesproken worden op wat je kan toevoegen, ipv op wat je niet kan.

Een stilte ruimte zou ook heerlijk zijn. Een plek waar ik even ongestoord (op de grond) kan liggen om mijn lijf bij te laten komen.
Show:   
New topic    Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
Show YouTube films

All times are GMT + 1 hour
Overviews
  New posts :: Recent posts :: 24 hour digest :: Search

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

 

Admin

phpBB 2.0.23 © 2001-2008 phpBB group