Pagan Federation International Pagan Federation International Forum Index Wiccan Rede Magazine

Waarom eerlijk katoen een enorme impact heeft

New topic   Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum

Previous :: Next  
Author Message
Morgana Post number 26839 Posted: 15th February 2021     Subject: Waarom eerlijk katoen een enorme impact heeft
View user's profile
Waarom eerlijk katoen een enorme impact heeft
Wereldwijd worden miljoenen katoenboeren uitgebuit en onderbetaald. Jij kunt ze helpen door te kiezen voor fairtrade en biologisch katoen.
03-02-2021
Stijgende productiekosten, dalende inkomsten en giftige bestrijdingsmiddelen.
En dat zijn nog niet eens álle uitdagingen waar miljoenen katoenboeren dagelijks mee te maken hebben.
Dat moet anders! Door te kiezen voor fairtrade en biologisch katoen steun je een eerlijkere katoenindustrie.

Volgens onderzoek van het International Institute for Sustainable Development werkt in ontwikkelingslanden 1 op de 14 inwoners in de katoenindustrie.
Wereldwijd is katoen zelfs voor bijna 1 miljard mensen de belangrijkste bron van inkomsten.
Daaronder vallen zo'n 100 miljoen katoenboeren en nog eens 250 miljoen mensen die werkzaam zijn in de verdere verwerking van het materiaal.

Katoenboeren geen partij voor fast fashion
Eerder vroegen we ons al eens af: ‘Hoe kan kleding zó goedkoop zijn? ’ Het antwoord: door mens en planeet ervoor te laten opdraaien.

Zo kunnen volgens Fairtrade Nederland kleine katoenboeren nauwelijks opboksen tegen machtige merken en bedrijven in de fast fashion- en textielindustrie.
Hierdoor daalt de prijs die een boer voor zijn katoen krijgt al jarenlang, terwijl de kosten om deze te telen juist stijgt.
Sinds de jaren tachtig is de prijs voor een kilo katoen met ruim een derde gedaald, van 3 dollar naar 1,98 dollar.

Een groot deel van de katoenboeren leeft hierdoor in armoede. Extra schrijnend is dat de boer zich hierdoor vaak genoodzaakt ziet zijn eigen kinderen als arbeidskracht in te zetten.
Alleen al in India moeten naar schatting 400.000 kinderen dagelijks 12 uur lang katoenzaden plukken.
Onze honger naar goedkope kleding werkt dus kinderarbeid in de hand.

lees verder
https://www.voordewerel ... erlijkkatoen
Jiska Post number 26846 Posted: 19th February 2021     Subject:
View user's profile
Sowieso vind ik dat er een veel te grote wissel op de Aarde getrokken wordt door de kledingindustrie. Waar je vroeger een goed stel kleren kocht en daar járen mee deed, wordt nu gepromoot dat je elk seizoen een nieuwe garderobe aanschaft... de enorme overproductie (gestimuleerd omdat iedereen tot de allerlaatste uitverkoopdag nog enorme keus eist) wordt vervolgens vernietigd en verwerkt tot verhuisdekens, in het gunstigste geval, of gewoon integraal de verbrandingsoven in gemieterd bij het restafval.

Ik koop pas wat nieuw als ik niet anders kan, en leef bij de leus 'tweedehands, eerste keus' om mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. En nee, dat is niet armoedig of vies of zielig... kringlopen is mijn favoriete sport [Wink]
Morgana Post number 26847 Posted: 21st February 2021     Subject:
View user's profile
Ja, over kringloop... helemaal eens.

Er wordt nog steeds te veel nadruk op 'growth' en niet op 'conservation'.

Blessings,
Morgana
Show:   
New topic    Reply to topic Pagan Federation International Forum Index => Dutch/Frisian language forum
Show YouTube films

All times are GMT + 1 hour
Overviews
  New posts :: Recent posts :: 24 hour digest :: Search

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Admin

phpBB 2.0.23 © 2001-2008 phpBB group